Vanaf 2021 krijgt ook de tweede klas in nieuwe intercity’s en sprinters stopcontacten.
Dat maakte staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag bekend bij de ondertekening van de nieuwe langjarige contracten met NS en ProRail. Door deze concessies kan de NS tot 2025 op het hoofdrailnet blijven rijden en ProRail het spoor blijven beheren.
‘Meer ambitie’
Bij Mansveld staat voorop dat de reiziger tevreden moet zijn. In 2019 moet minstens 80 procent van de reizigers de NS een 7 of meer geven voor zijn prestaties, aldus de staatssecretaris. Volgens haar beginnen de bedrijven “aan een nieuwe periode met meer ambitie, meer samenwerking en meer transparantie. Daarmee begint vandaag een nieuw hoofdstuk voor de spoorsector.”
Als de NS en ProRail de afspraken niet nakomen, kunnen ze een boete krijgen oplopend tot respectievelijk maximaal 6,5 miljoen en 2,75 miljoen euro per jaar. In het uiterste geval kan zelfs een concessie worden teruggenomen. Maar bij goede prestaties kan er ook een beloning komen.
Tarieven hoger in spits
Volgens de concessie mag de NS onder een reeks strenge voorwaarden de tarieven in de spits gaan verhogen. Daarbij kan een enkele reis in de spits maximaal 10 procent duurder worden als het kaartje buiten de spits minimaal 12 procent goedkoper wordt. Maand- en jaarkaarten mogen 6 procent stijgen.
De maatregel moet reizigers prikkelen om buiten de spits te gaan reizen. In de Kamer werd eerder niet echt enthousiast gereageerd op een duurder spitskaartje. Maar Mansveld stelde in juni dat reizen in de spits niet snel duurder zal worden. "Tariefdifferentiatie is een middel, geen doel", benadrukte ze toen in de Kamer.
Lees ook
Hoogopgeleide wil snelle trein naar Randstad, laagopgeleide regionale weg
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl